För nuvarande hyresgäster
Välkommen som hyresgäst hos Törnlinds Fastigheter
Vi hoppas att ni kommer att trivas hos oss. Här har vi samlat tips och information som kan vara bra att veta om ditt boende hos oss.
För att göra en serviceanmälan kontaktar du Sofie eller Therese via e-post eller telefon. Innan du gör en serviceanmälan bör du kontrollera om du kan lösa problemet själv.
Riktlinjer för allas trevnad
Vi vill att alla våra hyresgäster ska ta hänsyn till varandra och trivas tillsammans i våra fastigheter. Därför har vi tagit fram några riktlinjer för allas trevnad.
- Ljudnivån ska hållas låg mellan 23:00-07:00
- Förvaring i trapphus eller utanför boende/lokal är förbjudet enligt brandskyddsförordningen och hänvisas till tilldelat förråd. Detta gäller även barnvagnar samt cyklar.All rökning är förbjuden i fastigheten och i nära anslutning till fastigheten. Detta för att undvika grannars ventilationsventiler eller öppna fönster.
- Har ni ett husdjur som familjemedlem kan det vara bra att prata med dina grannar i ett tidigt skede då en del kan vara allergiska eller djurrädda.
Värme, vatten och ventilation
Här finner du svar på den vanligaste typen av frågor gällande värme, vatten och ventilation.
Såhär fungerar dina radiatorer (element)
Hur mycket värme som går ut i elementen bestäms av utomhustemperaturen. Ju kallare det är ute desto varmare vatten går ut i radiatorerna.
Det är termostaten som känner av temperaturen i din bostad och ser till att radiatorerna släpper ifrån sig lagom mycket värme. När den förinställda temperaturen är uppnådd stänger termostaten av tillförseln så radiatorn kallnar. Skulle temperaturen i bostaden sjunka öppnar termostaten vattenflödet till radiatorn igen.
Det är därför det är så viktigt att inte ställa möbler framför radiatorerna, inte heller långa och tjocka gardiner. Då blir värmen instängd mot väggen vilket förhindrar termostatens jobb att känna av temperaturen i rummet.
Om du har en inomhustemperatur på lägre än 19 grader i mitten av rummet, uppmätt tre dagar i rad med vanlig termometer i bordshöjd, ska du göra en serviceanmälan.
Du kan alltid besöka Sala-Heby Energis driftavbrottsida för att se om det är en pågående driftstörning som påverkar värme och varmvatten. ( Driftavbrott/felanmälan (sheab.se) )
Om du upplever att du har dålig effekt i spisfläkten ska du alltid börja med att göra rent fettfiltret. Är det fortsatt dåligt luftflöde gör du en serviceanmälan.
Om du vill vädra, öppna ett eller flera fönster helt i korta stunder.
Egna ansvarsområden
Som hyresgäst finns det vissa saker som du själv åtgärdar på egen hand.
- Byte av glödlampor, lysrör, säkringar, även lampor i vitvaror och eventuella badrumsskåp.
- Rengöring av fettfilter i spisfläkt
- Rengöring av golvbrunn och vattenlås. Om du har stopp i avloppet efter att ha rensat golvbrunn/vattenlås/bottenventil i handfat/diskho/avlopp och vattnet ändå inte rinner undan ordentligt, eller om det läcker, ska du göra en serviceanmälan.
Önskar du förändra eller renovera något i ditt boende kontaktar du oss för att ansöka om tillstånd.
Törnlinds Fastigheter ansvarar ej för persienner eller underhåll av dessa. Vill du som hyresgäst ha persienner får du kontakta oss för att ansöka om tillstånd.
Har du några frågor eller funderingar?
Välkommen att kontakta oss, vi återkommer så snart vi kan!